"Kaloriräkning är skit"

Läste ett inlägg på en annan blogg som verkligen hatförklarade allt som hade med kaloriräkning i viktnedgångssyfte att göra, och det gjorde mig riktigt pissed. Så därför tänker jag göra ett inlägg och förklara min syn på kaloriräkning,
och varför det är enligt mig det bästa sättet att gå ner i vikt.


När jag vägde som mest vägde jag 97kg, det var för ett år sedan. Tänk er 97kg till en kropp som är 160cm och 23år gammal, det är så långt ifrån hälsosamt det kan komma. Jag hade svårt att vända mig i min säng när jag skulle sova, jag hade svårt att gå 30m i normaltakt ute utan att bli andfådd.. Jag har dessutom diabetes liggandes i min släkt och jag lider av hetsätning sen många åt tillbaka, tack och lov är min hetsätning bättre men jag är långt ifrån helt frisk. Jag har testat alla knep till att gå ner i vikt, verkligen allt ni kan komma på tro mig. Allt handlar om kalorier i viktnedgången i slutändan, kalorier in - kalorier ut. Så "enkelt" är det.

Att räkna kalorier för mig har vart väldigt hjälpande för mig, och det absolut bästa sättet för mig att gå ner i vikt då man loggar precis allt man äter och det man gör av med i motion.
Sen skrev hon även något om man går ut och äter, inte vill man väl då fråga dom som jobbar där hur mycket kalorier en måltid innehåller?
Nej, och det behöver man inte! Herregud, går man ut och äter kan man dels skippa den måltiden (Du går inte upp fem kilo av en måltid, lol). Och sen kan man använda sina ögon, ögonmåtta på ett ungefär hur mycket och söka på det. Det finns lösningar till allt.

Sen finns det såklart dom som blir helt blinda att detta sättet, som tar det till en överdrift. Stirrar sig blind på siffrorna och låter det bli helt fel. Såklart. Men finns det inte det med allt, om man tänker efter? Det finns inte någon metod där ute som passar ALLA.
Men att säga att detta är bullshit och ren skit fick mig att bli riktigt irriterad, då detta sättet bokstavligt talat räddat mitt liv. För jag undrar seriöst hur jag hade sett ut om jag INTE hade räknat alla dessa kalorier, hur jag hade mått om jag INTE hade koncentrerat mig alla dessa kvällar med att logga min mat? Hmm.. Jag hade nog inte gått ner i vikt, utan jag hade nog vägt en del över 100kg och mått fruktansvärt dåligt..
Tänk efter nästa gång innan ni drar såna här slutsatser. Vissa metoder räddar liv, detta har räddat mitt.


milina.blogg.se

Antar att det var Skogsraah's inlägg du läste? Och för vissa kan det ju såklart hjälpa att räkna kalorier. Men många gånger går det över till ett beteende, och det var nog det hon syftade på. För vissa funkar det jättebra, men många gånger kan det leda till en ätstörning då man fixerar sig vid kalorierna och drar ner på dom mer och mer och ja. Det finns ju andra metoder att gå ner i vikt på och visst att man tänker på kalorierna i början av sin viktnedgång. Men tror faktiskt inte det är bra att tänka på kalorierna hela tiden.

Svar: Jag har räknat kalorier i 2½ år och det är inte direkt bara början av min viktnedgång, har varken gått till en ätstörning eller överdrift. Och som jag skriver så passar det inte alla, precis som alla metoder och med allt annat över lag. Jag älskar att räkna kalorier och det passar mig perfekt. Det har hjälpt mig med min hetsätning otroligt mycket, så det har snarare fått bort mycket av min ätstörning än att påverka den mera. Så jag är ett levande exempel på att det går att räkna kalorier utan att det går dåligt till eller att det leder till en ätstörning, utan att det faktiskt har räddat mitt liv istället.
Linda Filth - theroadtohappiness.blogg.se

mimmi

Jag kan inte hålla med mer alltså! Jag närmade mig hundra kilo för ett par år sedan och kaloriräkning är det enda som funkar för mig. Jag är så fruktansvärt trött på att andra ska klanka ner på olika sätt att gå ner i vikt och vara hälsosam och inte tycka att det finns några andra alternativ än de de själva följer. Vissa blir besatta av träning och tar det till överdrift men ska alla sluta träna för det? Vissa kan ta allt till överdrift, men man ska inte döma ut hela saken för det. Det finns olika sätt att gå ner i vikt och vara hälsosam oavsett om vissa inte tycker det. Behöver vi verkligen döma mer i det här samhället, och göra så att personer som gått ner i vikt och blivit mer hälsosama pågrund av kaloriräkning ska dömas och att andra ska säga att de inte gjort det på det rätta sättet? Det roligaste är att de som säger såna saker inte ens har prövat på kaloriräkning själva. Utan kaloriräkning vore jag långt över hundra strecket och betydligt mindre hälsosam än jag är idag. Tycker det är så bra att du tar upp det här ämnet! :)

//Mimmi

Svar: Så bra exempel det med träningen du tar upp också. Att vissa tar det till en överdrift, men ska man då sluta träna helt för att det kan vara farligt? Ja, jag kände att det var dags att ta upp detta då jag läst så många som klankat ner på kaloriräkningen, men uppenbarligen så har dom ingen aning om vad dom pratar om. Sen att det går till överdrift hos vissa, tråkigt som fan. Men det går till överdrift med mycket annat också!
Linda Filth - theroadtohappiness.blogg.se

borntolose.blogg.se

Jag håller med dig, nånstans måste man faktiskt "få papper på" sina intag och det man faktiskt gör av med - att folk sen tar det till överdrift har snarare med något bakomliggande (ofta mentalt) än att det just skulle vara farligt att räkna kalorier.

Heja dig och din viktnedgång!

Svar: Så sant det med att det oftast har något bakomliggande! Och tack! ♥
Linda Filth - theroadtohappiness.blogg.se

Lena

Jag håller med dig i det du säger och jag väger alldeles för mycket (runt din startvikt) och har testat många olika saker och idag började jag faktiskt med att ändra min kost ordentligt och hoppas verkligen att det ska gå bra den här gången. Visst det är inte enkelt om man går ut och äter med som du säger man gör ju inte det hela tiden så då kan man ju bortse från det.

Bra kämpat av dig! :D

Svar: Hejar på dig! :) Nej, det är inte lätt när man går ut men man ska ju såklart få unna sig det också! Livet är för kort för att förbjuda sig ifrån något. Jag skulle aldrig kunna leva ett liv där jag förbjöd mig själv ifrån något, jag älskar mat för mycket haha! Jag håller mig istället till ordet "lagom". Ibland är det ordet otroligt svårt att följa, och jag har haft problem med hur mycket ordet "lagom" innehåller, men hellre att det blir för mycket ibland än att förbjuda sig ifrån något helt :)
Linda Filth - theroadtohappiness.blogg.se

Cookiecat - Rödhårig gamerbrud

Håller verkligen med! Alla fungerande dieter är ju baserade på att man faktiskt äter färre kalorier än man gör av med i slutändan, och det är bara dumt att ignorera den vetenskapen om man verkligen vill gå ned i vikt.

Ja, det kan gå till överdrift, men det är oftast andra problem som ligger i grunden då (depression, låg självkänsla, etc) och inte bara att man är medveten om kalorierna man äter. Det finns ju också de som håller koll på kalorier för att vara säkra på att de äter tillräckligt mycket, för det finns det folk som har svårt med också. :)

Svar: Så sant så sant!
Linda Filth - theroadtohappiness.blogg.se

BeckaBubblegum

Alla får ju ha sina åsikter, men att klanka ner på något sådär tycker jag som du skriver är fel. Allt funkar ju olika för alla! För mig skulle det inte funka att räkna kalorier, jag hade inte orkat.. men sen vet jag flera personer det funkar bra som helst för! Och att vissa lever efter att man inte ska gå ner i vikt utan man ska bara acceptera sin kropp och vara nöjd med det.. alltså visst, tanken är ju fin men jag tvivlar på att det funkar så! Jag själv har en vikt jag vet att jag trivs med, men inte för att jag känner mig som en sämre människa nu när jag väger mer utan för att det är "jag" och i den kroppen mår jag som bäst.
Så att säga att andras väg till välmående är ju bara dumt... alla har sitt sätt, sin väg och sitt liv att leva.

Heja dig, du är så duktig!! :*

Svar: Word! ^_^ Och tack! ♥
Linda Filth - theroadtohappiness.blogg.se

Frida

Bra skrivet!

Jag räknar kalorier och har fått helt annan blick hur mycket kalorier saker verklign innehåller!
Sedan finns dem som överdriver och äter på tok för lite men finns det ju inom alla dieter egentligen.

Fungerar för många och man får se till att det inte går överstyr :)

Svar: Precis! :)
Linda Filth - theroadtohappiness.blogg.se

Lena

Jo precis. Jag tror att om man slutar helt och inte unnar sig saker då och då. Ja då blir det fel om man kanske struntar i allt istället.

Svar: Precis!
Linda Filth - theroadtohappiness.blogg.se

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: