Vegetarian? Yes sir!

I alla mina år så har jag vart en person som tyckt att kött är något av det godaste som finns att äta. All sorts kött verkligen, speciellt grillat på sommaren, fan vad underbart det är. Eller julen, julskinka. (Stackars alla fina grisar). Och jag har alltid varit emot vegetarianism, eller emot det låter helt fel. Men jag har aldrig förstått grejen liksom, tyckt att tjatet vart så töntigt och överdrivet. Alla tjatar om att djuren far så sjukt illa till trots att det är svenskproducerat osv. Jag har alltid tänkt att "ja men köper jag svenskt kött så blir ju inte djuren illa behandlade så då går det ju bra att köpa det". Eller tänkt att "Vad tror dom? Att dom ska lyckas rädda alla djuren eller? Lycka till.." "Men kött är ju så jävla gott" "Men jag köper ju bara bra kött" Osv osv.

Senaste månden har min hjärna chockerat mig. Jag har börjat läsa på mer och mer om hur det går till i Sverige, hur djuren behandlas innan slakten och under slakten främst. Jag har läst och kollat på några dokumentärer, vet att det finns flera bra dokumentärer kvar för mig att se dock. Men tro mig, bara för att du köper svenskt kött betyder det inte att dom behandlats bra.. FYFAN säger jag bara. Visst, dom behandlas bättre än i andra länder, men långt ifrån bra, och det finns det många bevis på. Men jag ska inte sitta här och skriva något mer långdraget om det dock. Men det är det här som fått mig att nu faktiskt nästan helt ha bestämt mig att jag kommer försöka övergå helt till att bli vegetarian. Jag är äcklad. Jag är rent utav äcklad utav kött och mår så jävla dåligt över hur våra djur behandlas under slakten. Ren jävla tortyr.

Kommer försöka dra ner på det i etapper tror jag. Först ta undan allt kött utom kyckling (Äter kyckling ungefär 1 gång per vecka ändå) men ja, för att sedan helt plocka bort kycklingen med då såklart. Men tror det blir lättast så.

Varför jag väljer det är helt enkelt för att jag älskar djur för mycket. Jag älskar djur mer än människor, och jag VÄGRAR att stödja denna grymma jävla köttindustrin längre. Fyfan alltså. Och jag är en djurvän. Jag tror inte att jag kan rädda all världens kossor och grisar, men jag tänker inte stödja att dom ska torteras och lida som dom gör. För, man stödjer denna köttindustri om du går och köper köttet i frysdisken, jag vägrade att erkänna det men så är det ju. Logiskt. Du köper köttet, that's it. Alltså stödjer du köttindustrin på det sättet. Jag gjorde det också. Men jag tänker inte göra det längre, jag vill inte mera. Och jag kan också veta att något djur iallafall inte har plågats för att jag ska ha något gott att käka till middag. Och jag gör det såklart av hälsoskäl. Renare och friskare mat. Därför tänker jag göra detta valet. Och jag väljer att skriva om det för att detta är min blogg, och den handlar om mitt liv.

Kommer aldrig vara den som dömer folk vad dom äter eller försöka påverka folk att sluta äta kött. Jag själv vägrade lyssna på vegetarianer och vad dom pratade om när jag inte hade fakta om detta. Men, tar folk upp diskussionen med mig så kommer jag såklart ha mina argument, för jag blir mer och mer påläst. Men folk har rätt att äta vad dom vill. Sen frågan om man är en 100% sann djurvän när man köper kött och stöttar köttindustrin och djur som plågas till döds är en ständig fråga, jag tänker inte svara på vad jag tycker om det ens för då blir det nog ett jävla liv :)

Så, om det finns några av mina läsare som är vegetarianer så får ni JÄTTEGÄRNA ge mig tips på bra maträtter/mat i övrigt/dokumentärtips/bloggtips med recept/bloggtips i övrigt om vegetarianism/osv!

EDIT: Vet att det står längre upp i inlägget att jag ska ta det i etapper, äta kyckling ett tag för att kunna lyckas bättre. Men nej, jag tänker inte ta detta i etapper, jag tänker inte ta en enda tugga av vaken kött eller kyckling igen.
 


Becka

Åh vad roligt! Tänker precis som dig och har varit vegetarian i snart ett år och övergått till vegan, äter inte heller mjölkprodukter eller ägg. Har gått ner jättemycket i vikt och känner mig mycket friskare och piggare!

Jag försöker äta en växtbaserad kost med mycket grönsaker och frukt. Linser, bönor, tofu eller olika sojaprodukter fungerar också bra. Älskar tidningen VEGO med massor av bra recept, rekommenderar att köpa!

Och sen finns det olika hemsidor som:
http://vegoteket.se/
https://vegankocken.wordpress.com/
http://www.javligtgott.se/
http://www.vegokoll.se/
http://www.vegomagasinet.se/ (här kan man köpa gamla nummer)

Det finns också kokböcker man kan köpa eller appar att ladda ner i mobilen. Eller gå med olika vegetarian eller vegan grupper på Facebook för tips och inspiration. Vet inte alls om det här hjälpte haha. Men tycker att det går att hitta jättemycket recept om man letar lite, har konstant beslutångest över vad jag ska laga :p

Och glömde säga att svt lanserar ett helt vegetariskt matlagningsprogram vid årsskiftet!

Svar: Åh vad massor med bra tips du gav mig, tusen tusen tack detta ska jag kolla in!! :D
Linda Filth - theroadtohappiness.blogg.se

Frida

Ja jag är sann djurvän jag med, äter dock kött MEN köper inte vilket kött som helst :)
Ägg tex är bara från höns som mår prima får ut och sprätta mm :)

Men stort att ta steget till vegetarian! :D

Svar: Köpte heller inte vilket kött som helst, tyvärr så är köttet i vanliga matbutiker kött oftast ifrån dom största slakterierna, och även dom mindre såklart. Men djuren behandlas ibland otroligt illa vilket som. Dom upplever otrolig stress och i vissa fall ren tortyr. Dom står i trånga utrymmen och kommer ibland in med brutna ben/ryggar osv.. Jag gillar inte att stötta sånt då jag tycker fruktansvärt synd om djuren.
Linda Filth - theroadtohappiness.blogg.se

Ellinor

Jag stöttar alla vegetarianer och veganer. Älskar att hitta på veganska recept till min lilla vegan-vän och funderar på att börja äta vegetariskt en eller några gånger i veckan... dock har jag precis lärt mig äta LITE grönsaker så ah..
Men jag är självisk. Helt sjukt vad självisk jag är. Beundrar alla som klarar det, men jag vill inte sluta äta kött. Kommer nog aldrig sluta helt.

Lycka till! Dela gärna med dig av vegetariska recept! Skulle vara kul med lite tips och alternativ att testa ^^

Svar: Kommer absolut att dela med mig att massa mumsiga recept och mattips! :D
Linda Filth - theroadtohappiness.blogg.se

Anonym

Bra val! Ett tips till er som läser den här kommentaren som vill göra skillnad men inte ge upp kött helt och hållet: köp köttet (oavsett om det är fläsk/nöt/kyckling) från en eko-bonde i närheten av dig.

Billigare än i butik, bättre kött och du vet hur djuret har levt samt dött om du besöker gården och ber om en rundtur. Mååånga bönder uppskattar att man faktiskt frågar, besöker dom och köper utan mellanhänder.

Så gjorde jag innan jag tog steget att bli 100% vegetarian, då jag var en stooor köttälskare förut.

Svar: Mycket bra tips att göra så, köpa ifrån en eko-bonde!
Linda Filth - theroadtohappiness.blogg.se

Happy

Jättebra!

Läs gärna på hur kycklingar har det i sverige också, de lider "mer" än exempelvis kor.
Läs gärna på exempelvis jordbruksverkets hemsida om regler hur man får avliva djur, vilka mått deras burar (minsta tillåtna) osv.
Sveriges djurskydd är inte det bästa. Det är en myt. Visst vi är bättre än många, men ändå inte bäst.

Svar: Jag vet redan hur kycklingar har det. Varför jag ska ta det i etapper är för att jag ska klara det helt enkelt. Jag gör det på mitt sätt :)
Linda Filth - theroadtohappiness.blogg.se

Bunny Therése

Skönt när man får komma på själv och göra valet själv. Inte bli tvingad av andra vegetarianer för att deras sätt är mer rätt!
Heja dig, helt klart ett steg i rätt riktning!

Svar: Ja men det känns riktigt bra faktiskt! :D
Linda Filth - theroadtohappiness.blogg.se

Annie

Jag är vegan och det är ju obeskrivligt hemskt att djuren ska få lida för att vi människor är själviska, inte bara som mat utan även underhållning. Sen är det absolut ens eget val vad man vill äta, tycker bara det är sjukt synd att de flesta tror att djuren behandlas bra i industrin pga falsk marknadsföring :(

Svar: Ju mer jag läser på om hur djur behandlas och ju mer dokumentärer jag ser om det så inser jag bara hur jäkla bra val jag gjort. Jag är så fruktansvärt stolt över detta valet jag tagit. Och det jag skrev om att jag skulle ta det i etapper och äta kyckling ett tag - no way. Kyckling går också FETBOOORT. Tänker aldrig mer ta en tugga av vare sig kött eller kyckling, ALDRIG.
Linda Filth - theroadtohappiness.blogg.se

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: