Komma igång med viktnedgången.

När det nya året kommer så är det väldigt många som har som nyårslöfte att gå ner i vikt, även jag. Men hur ska man då göra för att lyckas gå ner, och inte ge upp efter 3-4 veckor? Jag tänkte skriva mina tips om hur jag tänker och hur jag har lyckats hittills.

Fråga dig själv varför du vill gå ner i vikt. Om svaret är "för att jag är överviktig" så behöver du kanske gräva lite djupare, för att hitta mer motivation att hålla fast vid. Varför jag vill gå ner i vikt är för att jag inte vill riskera min hälsa, jag vill vara frisk och bli piggare. Jag vill också kunna ha de kläder jag vill utan att känna mig för fet eller obekväm i det.
 
Gör en lista på vad du behöver ändra på i ditt "nuvarande liv". Till exempel så behöver jag ändra på att inte äta för mycket bröd, jag måste minska på sötsaker, men INTE lägga av med det helt. Säger du till dig själv att du absolut inte får äta godis mer så kommer du till nästan 100% att misslyckas. Att förbjuda sig själv är ingen bra idé. Du kommer inte att gå upp 10kg om du låter dig äta några godisbitar någon helg. Jag behöver också röra på mig mer, så jag måste sätta upp rimliga mål i början. Jag tänker börja med en promenad varje dag på 30min, sen öka.

 
Allt handlar om hur mycket kalorier du stoppar i dig och hur mycket kalorier du gör av med. Jag räknar kalorier då jag tycker det är de bästa sättet, och en kvinna ska äta mellan 1800-2000 kalorier för att HÅLLA sin vikt stilla. Jag äter 1300 kalorier om dagen, som har blivit uträknat av Viktklubb där experter jobbar. Jag svälter alltså inte mig själv. Äter du däremot under 1000 kalorier per dag så kan kroppen ställa in sig i svältläge. Ett kilo är ungefär 7000 kalorier. Så motionerar man och håller sig inom sina kalorier så går man ner. Äter du 1300 kalorier en dag och tränar bort 600 kalorier så behöver man INTE äta upp dom. Utan man har fått i sig det man behöver, träningen är bara ett plus.

 
 Att sätta upp rimliga mål är väldigt viktigt. Du kan inte förvänta dig att gå ner 15kg på två månader. Lyckas du med det dock så är det väldigt säkert att du kommer gå upp det igen. Ha ett långsiktigt mål. Att gå ner i vikt sakta ger det större chans att du kommer lyckas att hålla din vikt efter du nått ditt mål. Jag har ett slutmål på 30kg totalt. Men det har jag haft sen ett år tillbaka. Men jag har också små delmål med 2kgs mellanrum.


Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: